fbpx
Social media trends 2019

Social Media Trends 2019

De wereld verandert en niks verandert zo snel als social media. Wat willen we dit jaar zien? Hoe communiceren we met elkaar? Waar halen we onze inspiratie vandaan? Als bedrijf is het goed om op de hoogte te zijn van de laatste social media trends, zodat je je online marketing strategie op een succesvolle manier kunt aanpassen. De rode draad die we door alle onderstaande trends kunnen rijgen is dat mensen op zoek zijn naar authenticiteit, persoonlijkheid en exclusiviteit.

Meer bedrijven werken met micro-influencers

Micro-influencers zijn in veel gevallen effectiever dan bekende influencers, omdat er een persoonlijkere band tussen hen en de volgers bestaat. Hierdoor hebben volgers meer vertrouwen in de content die micro-influencers posten en hebben ze er meer interactie mee. Dit geldt al helemaal voor micro-influencers die zich op een niche richten. Volgers komen bij hen terecht omdat ze al een interesse in een bepaald onderwerp hebben en zijn dus ook oprecht geïnteresseerd in wat er gepost wordt. Als een merk in een bepaalde niche kan het zeker de moeite waard zijn om met micro-influencers binnen diezelfde niche te werken.

Stories op alle social media platforms zijn groot en worden steeds groter

Het is inmiddels niet meer weg te denken: door een eindeloze rits aan feesten, stranden en gerechten op Stories heen klikken. Aangezien het gebruik van Stories wel 15 keer sneller groeit dan dat van traditioneel delen, wordt er verwacht dat het gebruik van Stories het gebruik van de primaire feel volgend jaar voorbij groeit. Op Stories laten vrienden, merken en beroemdheden hun realistischere, minder gepolijste zelf zien. Dit is ook wat mensen willen zien. Dus als je als bedrijf Stories wil gebruiken, bedenk dan een strategie die dat principe navolgt. Denk hierbij aan behind the scenes beelden, een office tour of snelle Q+A’s.

Mensen verliezen hun vertrouwen in social media

Met alle schandalen rondom het schenden van onze persoonlijke data en het nepnieuws dat overal opduikt, verliezen steeds meer gebruikers hun vertrouwen in social media. Merken reageren hierop door persoonlijke en menselijke content te posten en directer met hun volgers te communiceren. Het is van belang dat je transparant bent.

Meer bedrijven hebben naast hun Facebook Pagina ook een Facebook Groep

De pagina is de locatie waar meer algemene informatie wordt gedeeld. Een groep is waar een merk persoonlijkheid kan laten zien. Het is een plek waar de fans van je bedrijf jou en elkaar kunnen vinden. Dit is de perfecte plek om tips en meningen te delen. Maak bij het starten van een groep duidelijk wat het doel ervan is, zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Bedenk ook of een open of gesloten groep beter voor je werkt. Het voordeel van een open groep is dat het makkelijk toegankelijk en zichtbaar is voor iedereen. Het voordeel van een gesloten groep is dat het een aura van exclusiviteit met zich meebrengt waardoor gebruikers zich speciaal voelen.

Live Q&A sessies zijn happening

Je ziet ze op Facebook Live en Instagram Live regelmatig voorbij komen. Deze sessies zorgen ervoor dat een merk of persoon menselijk overkomt en “echt” wordt. Maak geen script van tevoren zodat het authentiek blijft. Een aura van authenticiteit creëren is inmiddels het doel van deze sessies.

Het aantal betaalde ads blijft stijgen

De stijging van het aantal betaalde ads zorgt voor nieuwe uitdagingen voor marketing teams: de prijzen van ads blijven stijgen en het is moeilijker om gezien te worden. Er wordt zó veel gepost dat het lastig is om bovenaan de feeds te verschijnen. Zelf betaalde ads kunnen verdwijnen in de overvloed aan berichten. Het goede nieuws: gebruikers, voornamelijk de jongere generaties, worden steeds beter in het filteren van ads en skimmen eroverheen. Daarnaast is het niet gegarandeerd dat een betaalde ad succesvol is. Alleen de meest aantrekkelijke berichten krijgen aandacht. Zie dit als een duwtje in de rug om creatief bezig te gaan met content.

Het aantal mensen dat direct vanuit social media shopt groeit

Sociale media als Instagram en Pinterest zijn natuurlijk altijd aspiratie-gedreven platforms geweest. Gebruikers zien mooie plaatjes en zijn geneigd de getoonde spullen te kopen. Het hele influencer fenomeen is niet voor niets zo populair. Het was dan ook een logische stap dat je nu direct via de platforms kunt shoppen. Merken kunnen hier gebruik van maken door mooie content te rondom producten creëren zodat mensen ze meteen willen kopen. Denk hierbij aan productdemo’s, beeldmateriaal dat laat zien hoe een nieuwe collectie er in het echt uitziet, reviews van gebruikers en tutorials met nieuwe producten of systemen.

Gesprekken verplaatsen van openbaar naar privé

Als jij wil weten waar je klanten uithangen, zoek niet verder. In Nederland is WhatsApp by far het meest gebruikte social media platform. Gebruikers willen hier niet alleen hun persoonlijke contacten spreken, maar zouden het ook prettig vinden om hier met bedrijven te communiceren. Deze laagdrempelige manier van communiceren geeft klanten meer vertrouwen in bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *