fbpx

IGTV: wat, waarom en hoe

Het aantal Instagram gebruikers blijft groeien en Instagram maakt het steeds lastiger om niet aan die trend mee te doen. Met het succes van Snapchat kwamen zij met Instagram Stories, toen Facebook met live video’s kwam, kreeg Instagram ook een Live functie, en nu lijken ze YouTube gebruikers te willen trekken met Instagram TV, beter bekend als IGTV. Wat is het IGTV precies? Is het iets waar je als organisatie gebruik van moet maken? Lees hier alles wat je wil weten over IGTV.

Wat is IGTV?

IGTV is vergelijkbaar met Instagram Stories en Instagram Live, maar voelt meer als ouderwetse TV met kanalen dan een opeenvolging van alledaagse snapshots. Anders dan bij Stories waar je filmpjes van 10 seconden kunt posten, kun je met IGTV video’s van 10 minuten uploaden (als je geverifieerd bent of veel volgers hebt tot wel een uur) die niet na 24 uur verdwijnen. Dit geeft je heel wat meer vrijheid als het aankomt op content creatie. Dus al het werk dat je in deze video’s steekt voelt niet als verspilde moeite, want Instagram gooit je werk niet na een dag in de digitale prullenbak.

Je kunt IGTV op twee manieren gebruiken: via het TV icoontje rechtsboven in de normale Instagram app of via de aparte IGTV app. Om video’s te kunnen posten moet je eerst een kanaal beginnen. Je kunt één kanaal per account maken. Als je kanaal gemaakt is kun je via de gewone of IGTV app video’s uploaden door te klikken op het +-teken. Als je een preview van je video op je feed deelt, komt er automatisch een “keep watching” button op de video te staan die kijkers naar je IGTV kanaal brengt.

Hoe kun je IGTV als organisatie gebruiken?

Er zijn meerdere strategieën die je als bedrijf kunt overwegen als je aan IGTV wil beginnen. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken om constant met je community te communiceren, of als platform om naar terug te verwijzen met uitleg over je product of dienst.

Zo kun je denken aan een serie van interviews met inspirerende mensen uit jouw industrie, een wekelijkse update rondom een product lancering, behind the scenes filmpjes van je kantoor, of handige how-to video’s gerelateerd aan jouw product of dienst.

Hier moet je aan denken bij Instagram TV

Wat je ook doet, ben consistent. Post elke dag/week/maand op hetzelfde moment, maak video’s van gelijke lengtes, houd vast aan één or meerdere format(s) en zorg dat de video’s terugkerende stijlelementen hebben. Hierdoor weet de kijker wat hij/zij kan verwachten en ontstaat er een gevoel van herkenning bij het merk. En herkenning creëert een sterke brand identity.

Aangezien Instagram een visueel platform is, moet je ervoor zorgen dat de video’s er mooi uitzien en het waard zijn om naar te kijken. Het concentratievermogen van internetgebruikers is erg laag, dus zorg dat je kijkers binnen een paar seconden vast hebt en niet meer loslaat.

Voordelen en nadelen van IGTV 

Kwalitatief goede video’s maken kost tijd. Daarom is het belangrijk om zowel de voor- als nadelen te overwegen voordat je eraan begint.

Voordelen Instagram TV:

  • Handig aan IGTV is dat het makkelijk te gebruiken is. Met een paar klikken is je video onderdeel van je Instagram kanaal.
  • Al je Instagram volgers zijn direct ook je IGTV kijkers. Dus als je al een tijdje bezig bent geweest met het verzamelen van volgers, hoef je niet weer door dit process heen te gaan op een nieuw platform.
  • Het is makkelijk om je video’s te delen op Facebook. Dus als je je kanaal wil doortrekken naar Facebook, kan dat met één klik. Als mensen je IGTV content op Facebook liken, delen of erop reageren wordt je video met hun connecties gedeeld, waardoor je niet op één, maar op twee social media platforms een groter publiek bereikt.
  • Je kunt via IGTV direct linken naar webpagina’s en hashtags in de omschrijving, een optie die nergens anders op Instagram toegankelijk is. Dus geen #linkinbio meer.

Nadelen Instagram TV:

  • Het is nog niet zo populair als YouTube. Waar een YouTube video miljoenen views kan krijgen, krijgen de populairste video’s op IGTV vaak niet meer dan 500 duizend views.
  • Ook al is er sinds afgelopen lente de optie om naast verticale ook horizontale video’s te plaatsen, Instagram blijft een verticaal-gericht platform. Gebruikers scrollen in verticale richting door hun feed en het zal dus natuurlijker aanvoelen om de IGTV video’s ook verticaal te bekijken. Dit betekent dat je video’s het beste in dit format kunt maken, wat meer moeite kost en het niet makkelijk deelbaar maakt op andere social media platforms.

Is IGTV interessant voor jouw organisatie?

Er zit zeker marketingwaarde in IGTV, maar dat betekent niet dat het perse voor iedereen is weggelegd. Overweeg wie je klanten zijn en of zij IGTV zouden gebruiken. Heb je bijvoorbeeld een lampenbedrijf, dan is Instagram een logisch platform om sfeerbeelden te delen, maar IGTV misschien overbodig. Maar ben je een makelaarsbedrijf, dan kan IGTV leuk zijn om tours van beschikbare huizen te posten. Kortom: Heb je lange video’s om te delen, die je nu niet kwijt kunt op Instagram, dan kan Instagram TV zeker interessant zijn. Doe je weinig met video (en vooral langere video’s)? Dan kun je deze functie beter laten gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *