fbpx
Social media relevantie

Hoe hot zijn social media nog?

Het aantal social media gebruikers stijgt nog steeds. Inmiddels maakt 94% van de Nederlanders ten minste van één social media platform gebruik. Ooit was het doel van social media om in contact te blijven met vrienden en kennissen (what’s in a name), maar tegenwoordig worden bijna alle platforms ook als marketingkanalen gebruikt. Logisch, want je wil mensen bereiken waar ze uithangen. Niet iedereen maakt gebruik van dezelfde platforms en niet alle platforms zijn even populair. Voor een succesvolle marketingstrategie is het van belang dat je weet waar jouw doelgroep uithangt.

WhatsApp

WhatsApp is by far het meest gebruikte medium in Nederland. We appen en bellen er flink aan toe: 11,9 miljoen Nederlanders hebben WhatsApp waarvan 9,1 miljoen de app dagelijks gebruiken. Voor elke doelgroep is dit een veelgebruikt en het meest gebruikte sociale netwerk.

Facebook

Facebook ziet een daling in aantal gebruikers. In begin 2019 telde het netwerk zo’n 640 duizend minder gebruikers dan in 2018. Mede dankzij recente privacy schandalen zijn gebruikers het vertrouwen in het platform verloren. Vooral jongere generaties (jonger dan 40 jaar) laten het platform in de steek. Slechts 30% van de tieners heeft een account, in 2016 was dit nog 67%. Ze zeggen hun accounts op, stoppen het te gebruiken of maken niet eens een account aan. Ondanks de daling in het aantal gebruikers is het nog steeds het op één na grootste social media netwerk in Nederland.

Instagram

Instagram is de snelste stijger in het rijtje. In 2019 telt het medium 830 duizend gebruikers meer dan het voorgaande jaar. Het dagelijks gebruik is inmiddels dat van YouTube gepasseerd. De actiefste gebruikers zijn jonger dan 40 jaar. 58% van de tieners en 35% van de twintigers en dertigers scrollen dagelijks door Instagram, tegenover respectievelijk 43% en 11% in 2016. De 40-plussers zijn nog geen fans van Instagram, maar als ze er dan gebruik van maken kijken ze het liefst naar reis- of natuurcontent. Tieners zien het liefst mode inspiratie en millennials houden van lifestyle posts.

Twitter

Twitter is niet erg populair in Nederland. Het aantal gebruikers daalt. 2,5 miljoen mensen hebben een account, maar het wordt maar door 908 duizend mensen dagelijks gebruikt. Voornamelijk veel millennials zeggen hun account op of stoppen het platform te gebruiken. De redenen: er is te veel nepnieuws en het vertrouwen in het platform verdwijnt.

YouTube

In onze visueel-georiënteerde maatschappij is het geen verrassing dat YouTube het nog steeds erg goed doet en blijft groeien. 8 op de 10 Nederlanders kijkt weleens video’s op YouTube. Voornamelijk onder de jongere generaties is het erg populair, rond de 90% maakt gebruik van het platform. Maar ook 40-plussers kijken massaal video’s via YouTube. Muziek is voor alle generaties de belangrijkste reden om YouTube te openen.

LinkedIn

LinkedIn is een sociaal medium in een hele duidelijke niche: het is professioneel en carrièregericht. Door deze niche wordt het in weinig gevallen dagelijks gebruikt. 4,6 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn account, waarvan 611 duizend het dagelijks gebruiken. Ook al zijn de gebruikers niet erg actief, het aantal mensen met een account groeit wel. Bijna 100 duizend mensen zijn nu lid van LinkedIn die dat in 2018 niet waren.

Snapchat

Met 2,4 miljoen gebruikers is Snapchat een van de minder populaire sociale netwerken in Nederland. Van deze gebruikers zijn de meeste jong, zo’n 70% van de “digitieners” (14-22 jaar) stuurt of opent dagelijks een snap. Hierdoor kan het een interessant platform zijn om gebruik van te maken als je doelgroep jong is.

Pinterest

Hét platform for inspirerende plaatjes is niet immens populair, maar blijft wel groeien. Inmiddels maakt zo’n 20% van de Nederlanders gebruik van het platform, waarvan de meeste gebruikers vrouw zijn.

Andere interessante cijfers en weetjes

Deze cijfers kunnen handig zijn om rekening mee te houden bij het bepalen van een online marketing plan.

  • 33% van Nederlanders kijkt video’s, films, en TV via hun smartphone.
  • Ongeveer 44% van Nederlanders shopt via hun smartphone.
  • Social media worden vooral gebruikt om passief content te consumeren en minder om actief met content te communiceren. De Facebook gebruikers zijn het meest actief.
  • Meer dan helft van tieners (14+) luistert naar podcasts. Bijna de helft van de millennials luistert naar podcasts.
  • Gebruikers klikken nog maar weinig op links in berichten. Slechts 27% doet dit op Facebook en 13% op Instagram.

Bij het creëren van een social media strategie is het allerbelangrijkste dat je je afvraagt wat je met je content wil bereiken, wie je wil aanspreken en wat je je klanten wil geven. Dit is uiteindelijk belangrijker dan het medium dat je kiest. Want je kunt nog zo zorgvuldig een social media platform hebben gekozen, maar als je foto’s, video’s of berichten niet aansluiten, zal niemand de concentratie kunnen vinden om te kijken, liken of klikken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *