fbpx

Facebook Fanbadges: Zijn we fan?

Als je ergens fan van bent, of dat nou een product, serie, merk of band is, hoe leuk zou het dan zijn om voor je fandom beloond te worden? Dat is het idee achter Facebooks fanbadges.

Wat zijn Facebook Topfan Badges?

Trouwe volgers van Facebook pagina’s kunnen als bedankje voor hun toewijding nu een badge krijgen die laat zien dat ze een “Topfan” zijn. Een Topfan is iemand die actief is binnen een pagina door veel reacties te plaatsen, posts te liken, berichten te delen en video’s te kijken. 

De achterliggende gedachte is een vrij simpel psychologisch principe: beloon goed gedrag en iemand zal zich goed blijven gedragen. In dit geval is het goede gedrag betrokkenheid met de pagina en de beloning is een badge. Door die badge voelen gebruikers dat ze bij de “in-crowd” horen. Daar komt bij dat de ranglijst elke week wordt aangepast, wat gebruikers kan aansporen tot vriendelijke competitie. Wie wil er nou niet vechten voor een Top titel?

Hoe kun je Fanbadges als bedrijf in je voordeel laten werken?

Dit is goed nieuws voor paginabeheerders die meer verkeer op hun pagina willen. Zij kunnen namelijk gebruik maken van dit fenomeen door gebruikers beloningen te geven voor het behalen van hun badge. Blijven je toppers aan de top, geef ze dan bijvoorbeeld een speciale kortingscode, merchandise artikelen of early bird toegang tot een sale. Je creëert hiermee een vicieuze cirkel waar zowel jij als je volgers profijt van hebben: zij zorgen voor activiteit op jouw pagina, jij beloont hen, zij zijn blij en willen hun titel behouden door actief te blijven, waarna jij ze weer beloont. En als andere gebruikers zien dat de toppers beloond worden, willen zij dat ook. Hierdoor ontstaat er competitie in de vorm van traffic op jouw Facebook pagina.

Hoe meer traffic, hoe beter, want elke keer dat er een actie met één van jouw posts wordt uitgevoerd, verschijnt dat op de uitvoerders tijdlijn en wordt het met al diens vrienden gedeeld. Het is dus zeker de moeite waard om activiteit op een Facebook pagina aan te sporen. En fanbadges kunnen hier een fijne methode voor zijn.

Hoe gebruik je de Facebook fanbadge functie?

Er zijn een paar dingen waar je pagina aan moet voldoen om de fanbadges functie te kunnen gebruiken. Je moet meer dan 10.000 volgers hebben (al gaan er berichten rond die zeggen dat dit aantal inmiddels is verlaagd), je pagina moet minstens 28 dagen oud zijn en je pagina mag zich niet in de “maatschappelijke betrokkenheid” button hebben. Als je aan deze eisen voldoet, kun je de pagina omzetten naar een videosjabloon (ze gaan er bij Facebook vanuit dat de fanbadgefunctie vooral door videoproducenten wordt gebruikt) en via het menu aan de linkerkant de fanbadge functie aanzetten (soms gaat dit al automatisch). Ze kunnen op die manier ook weer uitgezet worden. 

Zeker de moeite waard om een strategie voor te bedenken. Daarnaast, hoe nuttig en leuk is het om een fanclub voor je bedrijf te hebben?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *